Un dezastru anuntat: Autostrada 3 trece prin mijlocul raului Prahova si al statiunilor de pe Valea Prahovei

0 48

Reprezentantii Asociatiei Pro Infrastructura sustin ca solutia parteneriatului public-privat pentru Autostrada A3 Bucuresti-Ploiesti-Brasov aprobat de Guvern este un „dezastru iminent”, din cauza stabilirii traseului prin mijlocul raului Prahova si al statiunilor de pe Valea Prahovei.

Ei mentioneaza ca ideea construirii pe aliniamentul din studiul de fezabilitate din 2002 ar insemna un „dezastru ecologic” pentru Valea Prahovei, cu consecinte negative pentru turism, si critica si modalitatea de ofertare.

„Credem cu tarie ca solutia PPP descrisa de acest studiu este un dezastru iminent si arunca in derizoriu construirea unei autostrazi extrem de importante. Motivele? Stabilirea traseului prin mijlocul Raului Prahova si a statiunilor de pe Valea Prahovei, la care se adauga riscurile si restrictiile financiare, tehnice si de impact asupra mediului. In aceasta forma, proiectul nu este demn de o tara europeana civilizata”, scriu, luni, reprezentantii Asociatiei Pro Infrastructura pe pagina de Facebook.

Conform sursei citate, documentul emite o concluzie prestabilita prin care „se demonstreaza” ca solutia PPP este preferata in detrimentul celor cu finantare de la bugetul de stat sau prin fonduri europene nerambursabile.

„Desi Autostrada Ploiesti-Comarnic-Brasov este inclusa in Masterplanul General de Transport cu bani europeni eligibili, autorii studiului exclud neintemeiat aceasta optiune. Alternativa cu fonduri bugetare este si ea eliminata fara nicio analiza atenta. Adoptarea din start a variantei PPP este bizara, stiindu-se ca o finantare prin PPP este semnificativ mai scumpa decat cele clasice, adaugand statului o povara constanta pentru multi ani dupa inaugurare, fiind inclusa in totalitate pe deficitul bugetar din primul moment”, afirma reprezentantii Asociatiei Pro Infrastructura.

Acestia afirma ca descrierea traseului autostrazii este dificil de analizat „din cauza greselilor grosolane de gramatica, logica si a limbajului de lemn”, precizand ca ideea construirii acesteia pe aliniamentul dat de studiul de fezabilitate din 2002 va duce la un „dezastru ecologic” pe Valea Prahovei, cu un puternic impact negativ asupra turismului.

„Astfel, traseul ‘croseteaza’ de-a lungul albiei Raului Prahova, cu numeroase traversari ale acestuia, fiind necesare regularizari si devieri ale raului, defrisari si demolari ale multor proprietati ridicate in ultimii ani. Chiar si prin instalarea de panouri fonoabsorbante, zgomotul produs de vehicule va crea un disconfort continuu (valea nu permite disiparea sunetului) . In document nu se vorbeste deloc despre coborarea autostrazii din zona Predeal spre Rasnov. In plus, proiectul include si segmentul dintre Rasnov si Cristian care este contractat deja, urmand in scurt timp sa inceapa lucrarile”, mai scriu reprezentantii Asociatiei.

Ei arata un alt aspect ingrijorator este modalitatea de ofertare, intrucat constructorii interesati vor oferta o lista de cantitati pe baza solutiei tehnice din studiul de fezabilitate din 2002, iar dupa semnarea contractului, castigatorul, impreuna cu CNAIR, va desemna un expert independent care va face investigatii in teren pentru actualizarea informatiilor.

Potrivit surse citate, eventualele modificari vor duce la recalcularea pretului, iar ulterior, constructorul va trebui sa realizeze proiectul tehnic din care sa rezulte listele de cantitati deja identificate de catre expertul independent.

„Un asemenea mecanism intortocheat a mai fost experimentat o singura data in Romania, cu urmari previzibile: contractul cu Bechtel, unde estimarea initiala de 2,2 miliarde de euro pentru intreaga autostrada de 450 de km intre Brasov si Bors s-a transformat in 1,3 miliarde de euro pentru doar 52 de km intre Campia Turzii si Gilau, plus lucrari nefinalizate intre Suplacu de Barcau si Bors. Cea mai mare parte a riscurilor este directionata de statul roman spre partenerul privat, creandu-se premisele pentru sume umflate semnificativ de ofertanti pentru acoperirea lor”, sustin reprezentantii Asociatiei Pro Infrastuctura.

Premierul Viorica Dancila a anuntat aprobarea studiului de fundamentare privind construirea segmentului de autostrada care va lega Ploiestiul de Brasov, urmand ca din luna septembrie sa inceapa procedurile de atribuire si dialogul cu investitorii, astfel ca pana la finele acestui an sa fie semnat contractul. Premierul a spus ca durata de executie a autostrazii este de maximum 4 ani, iar costul estimat este de 1,36 de miliarde de euro.

Recomandari