TUN de zeci de mii de euro din bani publici. Ministrul Economiei, Alexandru Petrescu ar fi încasat ilegal bonusuri de nabab pe când era director general la Poșta Română

0 41

Alexandru Petrescu, actualul ministru al Economiei, ar fi dat un tun de zeci de mii de euro statului român. Potrivit ultimului raport al Curții de Conturi, Petrescu ar fi încasat ilegal bonusuri de 236.864 de lei (peste 53.000 de euro), pe când era director general al Poştei Române.

După cum se știe, la Poșta Română sunt mari probleme financiare de ani de zile. Astfel, acordarea bonusurilor trimestriale și anuale nu s-a efectuat pe baza unor indicatori de performanță, încălcându-se prevederile Ordonanței de Urgență 109/2011 privind guvernanta corporativă a întreprinderilor publice, suștin inspectorii Curtii de Conturi, care recomanda operatorului poștal să recupereze acest prejudiciu, arată Hotnews.

Petrescu a condus Poșta Română din iunie 2014 până anul acesta, când a fost numit ministru al Economiei în Guvernul Grindeanu.

Presupusul prejudiciu s-a întâmplat în timpul mandatelor la Ministerul Comunicațiilor ale lui Răzvan Cotovelea (25 februarie-16 decembrie 2014), Sorin Grindeanu (17 decembrie 2014-17 noiembrie 2015), Marius Raul Bostan (17 noiembrie 2015-5 iulie 2016) și Dragoș Tudorache (5 iulie – 9 august 2016).

În urma publicării raportului, Poșta Română a făcut câteva precizări. Într-un comunicat publicat pe site-ul instituției se arată că „unul din principalele motive pentru care Petrescu a  incasat bonusuri de performanta a fost faptul ca, in 2014, Posta Romana a inregistrat, pentru prima data, profit dupa 5 ani de pierderi, in 2015 a inregistrat profit operational, iar pe parcursul anului 2016 a continuat mentinerea in parametrii de profit„, conform estimarilor bugetare de la inceputul anului.

„Consiliul de Administraţie aprobă criteriile şi indicatorii de performanţă trimestriali şi anuali propuşi de Comitetul de Nominalizare şi Remunerare constituit la nivelul CA-ului, indicatori a căror realizare permite acordarea bonusurilor trimestriale şi anuale, cu respectarea limitelor stabilite de AGA. Conţinutul acestor indicatori este o expresie a obiectivelor companiei pe durata mandatului, precum şi a specificului activităţii sale şi a priorităţilor de dezvoltare, de la o perioadă la alta. Ei pot fi modificaţi de către Consiliul de Administraţie şi/sau la solicitarea acţionarilor, în funcţie de diverşi factori. Indicatorii sunt exprimaţi cantitativ şi/sau calitativ, permiţând o evaluare clară şi obiectivă a realizării lor (ex.:nivel profit brut, nivel venituri totale, nivel maxim plăţi restante, etc.)

Mai mult, în 2016, Corpul de Control al ministrului Delia Popescu (MCSI) a întocmit un raport care validează faptul că bonusurile au fost acordate doar Directorului General al Companiei, în condiţii de legalitate, în conformitate cu Contractul de Mandat al Directorului General, subliniindu-se că au fost îndepliniţi toţi indicatorii de performanţă solicitaţi în momentul acordării acestor bonusuri”, se mai arată în precizarea făcută de Poșta Română.

Inspectorii acuză faptul că au lipsit indicatori care să permită o ”evaluare clară și obiectivă” a performanțelor directorului general. Alexandru Petrescu a avut un contract de mandat, însă au lipsit prevederi clare privind nivelul indicatorilor care trebuie atinși astfel încât acesta să își încaseze banii.

”În contractele de mandat încheiate de companie cu directorul general nu au fost precizate toate elementele necesare în vederea acordării unei forme de remunerare pe baza indicatorilor de performanţă (…) Deşi prin Hotărârea Adunării Generale a Acţionarilor Companiei Naţionale Poşta Română cu nr. 32/04.09.2014 (..) se menţionează faptul că se va completa prin act adiţional contractul de mandat al directorului general, cu indicatori de performanţă, acesta nu a fost completat cu indicatori de performanţă trimestriali. Pentru obiectvele şi criteriile de performanţă trimestriale definite în Anexa nr. 1 la contractul de mandat (..) nu s-a stabilit nivelul de realizat la finele fiecărei perioade pentru care bonusul trimestrial a fost acordat. Au fost detaliate livrabilile corespunzătoare ce trebuie întocmite de directorul general fără ca acestea să prezinte, în expresie cantitativă şi valorică, rezultatele companiei pe care mandatarul se angajează să le obţină. Nu au fost definite în contractul de mandat (..) sau în actele adiţionale aferente acestuia rezultatele aşteptate şi valorile exprese ale indicatorilor de performanţă la finele fiecărui trimestru în vederea demonstrării progreselor în derularea activităţii specifice şi evaluării atingerii tintelor propuse. Rezultatele aşteptate, respectiv ţintele care să fie atinse la finalul trimestrului IV 2015 în vederea acordării bonusului trimestrial, au fost stabilite în 2016”, spune Curtea de Conturi.

Recomandari