SECRETUL lui CEAUSESCU: Trenul care circula intre Bucuresti si Ploiesti, intr-un tub vidat cu viteza ametitoare

0 6

Acum mai bine de 40 de ani, cercetatorii romaniexperimentau o inventie care ar fi trebuit sa ne transporte de laBucuresti la Ploiesticu 500 de km pe ora.

Ideea ii apartine lui Henri Coanda, care visa la un transport public de persoane prin tub vidat.  Oamenii de stiinta ai vremii au pus in aplicare proiectul lui Coanda la Maneciu, in judetul Prahova.

Henri Coanda a vrut sa revolutioneze transportul public din Bucuresti inca din anii ’70. A inventat si proiectat un tren care putea circula si suspendat, dar si subteran, la viteze mari prin tuburi vidate.

Cercetatorii romani au facut o macheta pe care i-au prezentat-o lui Nicolae Ceausescu. Inginerul Dan Ionescu isi aduce aminte primele reactii.

In anii ’80, inginerii romani au studiat posibilitatea de a construi trenul de viteza inventat de Coanda intreMangalia si Constanta.

Pe traseu ar fi existat si o statie din sticla in mijlocul marii, unde pasagerii puteau admira fauna marina. Primele teste s-au facut insa la statia de la Maneciu, in Prahova.

Nu era deloc periculos! O spune chiar Coanda, care a vorbit despre inventia sa la TVR in 1970.

Henri Coanda visa ca trenul sau sa poata atinge viteze de 500 de km la ora. Era un joc de presiune si depresiune, explica savantul, care sustinea ca transportul prin tub trebuie sa se faca pe perna de aer.

Dupa moartea lui Henri Coanda, cercetatorii i-au continuat ideea. Initial, au inceput cu transportul industrial, apoi au construit trenul de persoane. Au facut mii de teste la Maneciu.

Ideea lui Coanda e considerata revolutionara si in zilele noastre. Americanii discuta despre un sistem de transport persoane prin tub de la Los Angeles la San Francisco. Se va folosi levitatia magnetica care ar putea genera viteze de 6500 km pe ora.

Intre timp, la Maneciu, cercetarile au fost oprite, iar instalatiile au disparut.

Inginerul Dan Ionescu considera ca la Maneciu, cercetatorii si-au facut datoria. Au acumulat un bagaj serios de cunostinte despre acest sistem de transport, care ar putea fi aplicat cu succes si azi.

Mai mult, doua instalatii industriale de transport prin tub au functionat pana in anii ’90 la Baia Mare si Caraorman. Cu putin optimism, putem sa le-o luam inainte americanilor.

Recomandari