Raport șocant. Aproape 430 de mii de elevi fac naveta zilnic la școală

În școlile din România există, conform unui raport al Băncii Mondiale, în medie 93 de elevi și aproape opt cadre didactice care fac naveta în fiecare zi.

Copiii călătoresc zeci de kilometri pentru a ajunge la școală

Analiza făcută în 2018, singura din ultimii ani pe acest sector, a scos în evidență faptul că există un număr de peste 429 de mii de elevi navetiști în cele 6.713 școli analizate, școli aflate în circa 2.600 de localități din cele 3.186 câte sunt în România.

În prezent, o mare parte din acești copii sunt nevoiți să scoată bani din buzunar bani pentru a ajunge la școală după ce Guvernul a aprobat, în iunie 2019, o ordonanță de urgență care scoatea transportul rutier intra-județean privat, dintre localitățile aceluiași județ, din sfera serviciului public și îl transforma într-un serviciu comercial.

Având în vedere că măsura a creat controverse în rândul elevilor în ultimele șase luni, ministrul Educației a anunțat luni că „începând cu anul școlar 2020-2021, elevii vor circula gratuit pe baza carnetului de elev, vizat de către unitatea școlară”.

Ministerul susține că gratuitatea va fi aplicată printr-un „act normativ” elaborat de „ministerele implicate”, care în acest moment nu este publicat nicăieri. Practic, conform acestui anunț elevii navetiști sunt nevoiți să circule fie cu mijloace de transport private, fie cu autostopul.

Cei mai mulți elevi navești sunt liceeni

Totodată, analiza arată că, în medie, în școlile din învățământul preșcolar există 7 elevi care fac naveta și 2 cadre didactice care fac naveta. De cealaltă parte, în școlile din învățământul primar și gimnazial există, în medie, 32 de elevi și 11 cadre didactice care fac naveta, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă. În licee există, în medie, 163 de elevi și 10 cadre didactice care fac naveta.

„Creșterea treptată a numărului de utilizatori ai serviciilor de transport pe nivel de învățământ înseamnă că serviciile de transport școlar adecvate și accesibile reprezintă elemente critice în cazul liceelor.

Conform celor menționate, liceele au un număr mai mare de elevi înscriși comparativ cu alte niveluri de învățământ. În plus, numărul liceelor este mai mic față de alte niveluri de învățământ, iar această situație determină elevii și cadrele didactice să se deplaseze pe distanțe mai lungi pentru a ajunge la școala cea mai apropriată de locuința lor”, precizează Raportul.

Elevii din județele mai slab dezvoltate, devaforizați

Problema transportului este, în general, doar una dintre problemele școlilor din județele cu grad de dezvoltare mic. „Analiza infrastructurii școlare a demonstrat că județele cu nivel ridicat de inaccesibilitate la transport sunt cele care au cea mai mare nevoie de investiții în infrastructura școlară.

De exemplu, în raportul corespunzător Rezultatului 4, în județele Vaslui, Botoșani și Vrancea, peste 80% dintre elevi merg la școli care nu au o sală de sport. Similar, școlile din aceste județe nu au grupuri sanitare în interior, unul din trei sau patru elevi fiind afectat de această problemă”, mai arată Raportul.

Analiza Băncii Mondiale a inclus și o anchetă online la care au particpat 2.700 de elevi, părinți, cadre diactice și autorități. Autorii menționează că deși rezultatele nu sunt relevante statistic, elepot ilustra reprezentativ situația.

Loading...

Recomandari

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. AcceptRead More