“Liniile aeriene, pierderi de 300 de miliarde de dolari”/ Interviu exclusiv cu Răzvan Pascu, expert în turism

Turismul este unul dintre domeniile greu încercate de criza COVID-19. Pierderile înregistrate de această industrie sunt uriaşe în primul trimestru al anului, iar sute de mii de oameni din întreaga Europă care şi-au programat concediile la vară se întreabă dacă pot să îşi amâne vacanţa sau riscă să îşi piardă banii pe care i-au dat.

Turismul, criză acută în pandemie de COVID-19: “Se preconizează că liniile aeriene vor avea venituri mai mici cu aproximativ 300 miliarde de dolari în 2020 comparativ cu 2019″

Răzvan Pascu, antreprenor şi consultant în marketing turistic, a dat un interviu amplu pentru FANATIK în care a vorbit despre provocările cu care se confruntă turismul în criza COVID-19. Consultantul a explicat pe larg ce ar trebui să facă românii care şi-au programat concediile în această vară în ţară sau străinătate şi a făcut o radiografie a industriei în plină pandemie de coronavirus, recunoscând faptul că va trece destul de mult timp ca acest domeniu să poată funcţiona la normal.

Domnule Pascu, turismul este una dintre cele mai afectate ramuri de criza coronavirusului. Există estimări privind pierderile provocate până acum?

– Conform ultimelor estimări, pierderile din industrie sunt de aproximativ 30% în primul trimestru și vor fi scaderi de până la 85-95% în al doilea. Spre exemplu, potrivit ultimei analize a Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA), se preconizează că liniile aeriene vor avea venituri mai mici cu aproximativ 300 miliarde de dolari în 2020 comparativ cu 2019, reprezentând o scădere de 55% față de anul precedent. 90% dintre hotelurile din România sunt închise acum, cu excepția celor care colaborează cu statul și au devenit centre de carantină. 150.000 de oameni din 180.000 din HORECA sunt în șomaj tehnic sau concediați. Este o situație dramatică, dar poate fi privită și ca o oportunitate pentru România turistică pe termen mediu de 2-3 ani, dacă o vom promova înţelept.

“Dacă această criză se prelungește cu maximum 3 luni, foarte multe dintre agențiile de turism de pe piață vor disparea”

Cum pot să reziste agenţiile de turism pe perioada coronavirusului? Care sunt măsurile pe care le-au luat?

– Greu, foarte greu, este o perioadă critică pentru toată lumea, dar mai ales pentru agențiile de turism. Practic, este nevoie în continuare de angajați, pentru că turiștii vor să anuleze sau reprogrameze vacanțele, își vor banii înapoi, sunt cheltuieli destul de mari, însă veniturile tind spre zero. Așadar, agențiile nu mai vând nimic, dar nici nu își pot trimite oamenii în șomaj tehnic, pentru că trebuie să stea la birou și să reprogrameze vacanțele. Dacă această criză se prelungește cu maximum 3 luni, foarte multe dintre agențiile de turism de pe piață vor disparea.

Foarte mulţi oameni care şi-au plătit vacanţa de vară sunt acum îngrijoraţi că nu vor pleca, dar nici că îşi vor recupera banii prea uşor. Ce mesaj aveţi pentru ei?

– Este o situație neplacută, dar trebuie să dăm cu toții dovadă de înțelegere și răbdare. Numărul de cereri de rambursare este infinit mai mare acum, procesul de recuperare a banilor poate dura mult mai mult, de aceea sunt multe întârzieri în răspunsuri. Nu am agenţie de turism şi nu ţin să fiu avocatul agenţiilor, dar clienţii trebuie să înţeleagă că o agenţie de turism este doar o mică rotiţă dintr-un angrenaj mare, ele deja au achitat mai departe sumele primite și nu mai au de unde să le returneze turiștilor sumele plătite, oferind astfel varianta voucherelor și opțiunea de a reprograma. Și eu aveam plănuite câteva călătorii personale pe care le-am amânat fie pentru toamnă, fie pentru la anul, dar sper totuși să pot merge în vacanța din luna iulie. Am amânat pentru anul viitor şi grupurile de turişti cu care mergeam ca însoţitor de grup în Japonia sau Africa de Sud. Depinde foarte mult de cum va evolua situaţia, nu știe nimeni ce va fi încă, așa că nu ne rămâne decât să așteptăm cu răbdare și optimism măcar încă o lună, să stăm acasă și să respectăm regulile impuse. Doar împreună vom reuși să depășim această criză.

“Realist vorbind, sunt foarte mari șanse ca unii să nu recupereze sumele plătite”

Este posibil ca mulţi turişti să accepte să îşi amâne concediul în loc să li se returneze banii. Însă, probabil vor exista cazuri în care clienţii vor dori să îşi încaseze banii. Din experienţa voastră, există posibilitatea să întâmpine probleme?

ADVERTISEMENT ADVERTISEMENT

– Da. Realist vorbind, sunt foarte mari șanse să nu recupereze sumele plătite, ci contravaloarea lor sub formă de vouchere, credite pe site-urile agențiilor/companiilor aeriene/platformelor de rezervare, pe care le pot folosi ulterior pentru o nouă vacanță. Nu mi se pare relevant, însă, să vorbim la general despre această situație, pentru că sunt foarte multe variabile de luat în calcul, iar răspunsul diferă de la caz la caz, de exemplu perioada călătoriei. Pentru că una este să fi avut vacanţa rezervată în această perioadă, când totul este închis şi nu există zboruri, şi alta este să ai vacanţa în toamnă şi să vrei să o anulezi – în acel caz vei fi penalizat. De exemplu, dacă un zbor este anulat de către compania aeriană sau dacă destinația nu poate fi operată din varii motive, turiștii trebuie să primească banii înapoi. Acest proces în practică poate dura, însă, destul de mult timp sau poate să nu se mai întâmple niciodată, așa că sfatul meu este să acceptăm voucherele primite sau să amânăm vacanțele, ca să nu anulăm cu pierderi.

Care este cel mai optimist scenariu pentru repornirea turismului, bazat pe calculele existente în acest moment?

ADVERTISEMENT

– Cred că odată cu veștile primite în ultimele zile privind relaxarea restricțiilor și reluarea a o parte dintre zboruri din 15 mai, se vor primi din nou cereri de vacanțe. După 15 iunie, dacă lucrurile vor reveni la normal, oamenii vor începe să își facă planuri și probabil că hotelurile vor începe să fie mai pline după 1 iulie, dar totodată aș zice că se va reveni greu la ce aveam acum două luni, poate cam în doi ani. Va creşte întâi turismul intern în România şi aici le recomand primăriilor, Consiliilor Judeţene, Asociaţiilor de Promovare să investească bani în promovarea turismului local în regiunile lor. Şi hotelurile şi agentiile de turism probabil vor avea nevoie să investească mult în promovarea ofertelor lor. La început, după ridicarea restricțiilor și în perioada imediat următoare, se va călători preponderent prin țară și eventual prin Bulgaria sau Grecia, dacă va părea sigur în ochii turiștilor. Cei cu venituri mici și medii vor fi afectați și vor călători mai puțin, dar cred că pe termen lung va crește cererea de vacanțe si estimez ca în minimum 2 ani turismul îşi va reveni la cum era acum 2 luni. Minimum 2 ani. Eu sunt optimist de fel, dar nu vreau să lansez scenarii și speranțe false. Totul depinde de cum vor evolua lucrurile, de cât de repede se va veni cu un vaccin, un tratament, teste la liber și de cât de dispuse vor fi companiile de asigurări de călătorie să preia mai multe riscuri asociate pandemiei. Am fost mult mai optimist la început și nu aș fi crezut că totul se poate închide ermetic aproape tot peste noapte. Este ceva ce lumea turismului mondial nu a mai trăit.

Turismul, criză acută în pandemie de COVID-19! Interviu tăios cu Răzvan Pascu Liniile aeriene, pierderi de 300 de miliarde de dolari! Dacă situaţia se prelungeşte, foarte multe agenţii dispar! Exclusiv
Turismul, criză acută în pandemie de COVID-19! Interviu tăios cu Răzvan Pascu Liniile aeriene, pierderi de 300 de miliarde de dolari! Dacă situaţia se prelungeşte, foarte multe agenţii dispar! Exclusiv
ADVERTISEMENT

“Domnul ministru al Economiei, Virgil Popescu, se uită probabil pe cifre şi vede că turismul nu înseamnă foarte mult din PIB, aşa că nu are o prioritate aici”

Dacă turiştii au programată vacanţa spre finalul verii (peste 4 luni aproximativ) şi chiar dacă situaţia se mai calmează ei nu doresc să meargă din varii motive, au alte variante la dispoziţie (retur bani, amânare)?

Din nou depinde de foarte multe variabile, de când și cum au rezervat vacanțele respective, cu ce agenții, companii aeriene, la ce hoteluri şi în ce condiţii de anulare, etc. Ca idee generală, dacă destinația este operabilă, penalizările sunt conform contractului. Aproape toate companiile aeriene și agențiile de turism dau vouchere sau opțiunea de a reprograma acum, dar nu am auzit să returneze banii. Este posibil să li se ceară turiștilor să plătească și o taxă de schimbare a datei de călătorie. Totul depinde de destinație, de condițiile de rezervare, de momentul schimbării şi așa mai departe. După cum spuneam, sunt foarte multe criterii de luat în calcul, e greu să generalizăm. Această taxă, spre exemplu, diferă de la companie la companie. Unele oferă această variantă în mod gratuit, altele nu, în funcție de negocierea cu furnizorii. Pe de altă parte, pot exista și diferențe de tarife la avion și cazare când schimbăm data călătoriei, pentru că poate noua perioadă este mai scumpă decât cea pentru care am optat inițial. Poate rezervasem o vacanță în extra-sezon, dar vrem să schimbăm pentru o perioadă considerată a fi în sezon. Evident, va fi mai scump. Așadar, pe lângă taxa de schimbare a datei, în unele cazuri va trebui plătită și diferența de preț între perioada aleasă inițial și noua perioadă. Nu este plăcut, dar e posibil.

ADVERTISEMENT

Din informaţiile dumneavoastră, există programe pe care statul le are în vedere ca să ajute turismul?

– După părerea mea, este o totală lipsă de preocupare şi interes din partea Guvernului în privinţa turismului. Avem un Secretar de Stat în Turism, Răzvan Pirjol, care nu a facut absolut nimic nici pentru industria de turism şi nici măcar pentru turişti, iar domnul ministru al Economiei, Virgil Popescu, se uită probabil pe cifre şi vede că turismul nu înseamnă foarte mult din PIB, aşa că nu are o prioritate aici. Oportunitatea fantastică pentru România este că pentru prima dată în viețile noastre se întamplă ca toate destinațiile turistice din lume să plece pe picior de egalitate. Și Grecia, și Thailanda, și Maldive, și Franta, dar și România pleacă din același punct, de la același număr de turiști – zero. Așadar, pe termen scurt, gen 1 an, poate fi un câștig imens pentru turismul intern (români care vor călători în România), iar pe termen mediu, de 2-3 ani, poate fi un câștig imens pentru incoming (turiști străini care vor vrea să viziteze România, o destinație care le poate oferi locuri nu foarte aglomerate, natură, munți, deltă și un gen de turism diferit de all-inclusive și aglomerație). Dar pentru asta, este nevoie de un ministru al Economiei care să acorde măcar 1 minut din viața lui zilnică și turismului sau de un secretar de stat pe turism care să facă ceva, în loc să stea ascuns.

“Probabil o parte dintre angajați vor fi concediați dacă situația continuă să fie dramatică”

O mare parte dintre angajaţii din turism se află acum în şomaj tehnic. În condiţiile în care situaţia nu pare să se îmbunătăţească în viitorul apropiat, ce se va întâmpla cu ei. Vor fi concediaţi, inevitabil?

– Eu vreau să cred că ușor-ușor ne vom reveni, dar da, probabil o parte dintre angajați vor fi concediați dacă situația continuă să fie dramatică. Cred că anul acesta mulţi vor avea de suferit si se vor reorienta spre alte domenii de activitate şi alte joburi.

Însă există ţări în care turismul reprezintă o parte crucială a PIB-ului. Aveţi o experienţă vastă în domeniu. Ce se va întâmpla cu ţări precum Grecia, Spania sau Italia?

– În Grecia cred că vom putea călători vara aceasta, dar cu privire la Spania și Italia nu mi-aș face mari speranțe anul acesta. Vor fi foarte afectate, sunt convins, dar, pe de altă parte, sunt țări puternice, au sau aveau o economie solidă, cred că își vor reveni, dar vor rămâne cu cicatrici, ca noi toți cei implicați, de altfel.

“Mă aștept să revenim la nivelul din februarie 2020 abia peste minimum 2 ani”

Cum prevedeţi că se va depăşi această criză în turism şi când putem să ne aşteptăm la o revenire la normal?

– Va trebui restabilită întâi de toate încrederea oamenilor de a călători prin luarea unor măsuri sporite de igienă, prin respectarea recomandărilor primite de la OMS și alte instituții similare privind normele de distanțare socială, de exemplu. Totodată, toți furnizorii de servicii vor trebui să își regândească strategiile și modul de operare și să fie mai flexibili privind politicile de rezervări și anulări. Mă aștept să revenim la nivelul din februarie 2020 abia peste minimum 2 ani.

Răzvan Pascu este antreprenor şi consultant în marketing turistic. În anul 2012 a fondat Travel Communication Romania – agenţie de Organizare de Evenimente Corporate, PR şi Marketing, care iniţial lucra exclusiv pentru afaceri din Travel & Lifestyle. După cum spune pe site-ul propriu, în acest moment are în derulare proiecte de consultanţă în marketing şi PR si cu companii mari din turism şi hospitality sau regiuni turistice din România şi din străinatate. Acestor firme le oferă consultanţă de marketing în turism, PR şi promovare, organizare de evenimente. De-a lungul timpului a primit peste 55 premii pentru campaniile pe care le-a implementat alături de clienţi. Este autor al mai multor articole referitoare la turism în mai multe publicaţii. A călătorit până acum în mai mult de 90 de ţări.

Răzvan Pascu, antrenprenor şi consultant în marketing turistic
Răzvan Pascu, antrenprenor şi consultant în marketing turistic
  • 300.000.000.000 de dolari sunt pierderile estimate de companiile aviatice în 2020 faţă de 2019
  • 150.000 de oameni din 180.000 care lucrează în industria HORECA sunt în şomaj tehnic sau concediaţi
Loading...

Recomandari

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. AcceptRead More