Decizie europeana! Statul român este obligat să restituie și timbrul de mediu (taxa auto în vigoare) pentru mașinile second-hand

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a emis pe 9 iunie 2016 o decizie prin care statul român este obligat să restituie și timbrul de mediu (taxa auto în vigoare) pentru mașinile second-hand, după ce și celelalte trei forme ale taxei au fost nelegale. Impactul bugetar estimat de Guvern este de 6,5 miliarde lei. Între timp, potrivit estimărilor Profit.ro, prin sumele nou colectate, cele neluate în calcul atunci și prin acumularea de dobânzi, ar putea să se apropie de 8 miliarde de lei, mai mult de 1% din PIB în plus la deficitul bugetar,scrie profit.ro.

Curtea a respins și cererea statului român de limitare a efectelor în timp ale hotărârii, considerând să acesta nu a acționat cu bună credință, astfel încât va trebui să fie restituite și sume încasate în trecut.

Ca urmare a deciziei, statul român va fi obligat să restituie, așa cum s-a întâmplat și cu celelalte variante ale taxei auto, și actualul timbru de mediu care a intrat în vigoare prin OUG 9/2013.

Anterior, CJUE a declarat nelegale toate formele vechi de taxe auto: Legea nr. 343/2006 (taxă specială pentru autovehicule, aplicabilă începând de la 1 ianuarie 2007 și datorată cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România), OUG. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, Legea nr. 9/2012 din 6 ianuarie 2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule nu doar cu ocazia primei înmatriculări a unui vehicul în România, ci și, în anumite condiții, cu ocazia primei transcrieri în România a dreptului de proprietate asupra unui vehicul rulat.

Prin decizia din 9 iunie devine nelegală și reglementarea prin OUG nr. 9/2013 a timbrului de mediu pentru autovehicule, în vigoare în prezent, din care se alimentează actualmente fondul de mediu.

În acest an, guvernul a făcut o procedură de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, actualizate cu indicele prețurilor de consum, precum și dobanzile calculate până la data plății integrale; diferențele de timbru de mediu pentru autovehicule rezultate în urma contestării acestuia; valoarea reziduală a timbrului de mediu pentru autovehicule.

Decizia CJUE este motivată, în principal, de două discriminări pe care le creează timbrul de mediu. Prima se referă la scutirea de acest timbre pentru mașinile pentru care s-a plătit o taxă auto anterior, iar cea de-a doua la faptul că pentru mașinile second hand aflate pe piață, timbrul se datorează la vânzare, un moment nesigur.

Astfel, potrivit CJUE, OUG nr. 9/2013 prevede că înmatriculate pentru prima data sunt scutite de timbrul de mediu, dat fiind că valoarea reziduală a uneia dintre taxele anterioare, încorporată în valoarea vehiculelor menționate, este inferioară cuantumului timbrului de mediu.

Consecința este, potrivit CJUE, că prețul lor devine mai mic decât cel al vehiculelor care provin dintr‑un stat membru, pentru care se datorează noua taxă, vânzarea de vehicule rulate naționale ar fi atunci încurajată în detrimentul importului de vehicule similare care provin din alte state membre.

Pe de altă parte, proprietarii unui vehicul care se află pe piața națională și pentru care nu a fost plătită nicio taxă fie pentru că acest vehicul a fost înmatriculat anterior datei de 1 ianuarie 2007 ar putea, în temeiul OUG nr. 9/2013, să utilizeze vehiculul menționat fără a achita timbrul de mediu până la vânzarea respectivului vehicul, adică până la un eveniment viitor și nesigur, în timp ce proprietarul unui vehicul similar importat dintr‑un alt stat membru nu ar putea utiliza acest vehicul decât timp de 90 de zile înainte de a trebui să îl înmatriculeze și, prin urmare, să plătească timbrul de mediu menționat.

Decizia arată că “este necesar să se considere însă că valoarea reziduală a unei taxe incompatibile cu dreptul Uniunii încetează să fie încorporată în valoarea de piață a unui vehicul din moment ce proprietarul acestui vehicul dispune, în temeiul acestui drept, de posibilitatea de a obține restituirea acestei taxe, independent de faptul că ea a fost sau nu a fost efectiv restituită la data vânzării vehiculului menționat.”

CJUE mai arată că “această simplă posibilitate este de natură să îi încurajeze pe proprietarii vehiculelor rulate românești vizate să propună pentru aceste vehicule, chiar dacă taxa vizată nu a fost încă restituită, un preț de vânzare care să nu țină seama de taxa respectivă. Or, în cazul în care taxa nu a fost încă restituită, cumpărătorii vehiculelor menționate vor fi, în temeiul articolului 4 litera c) din OUG nr. 9/2013, scutiți de timbrul de mediu. În schimb, vehiculele rulate importate dintr un alt stat membru vor fi invariabil supuse timbrului de mediu prevăzut de OUG nr. 9/2013 la înscrierea în România a dreptului de proprietate asupra acestor vehicule. Astfel, o scutire precum cea rezultată din această dispoziție este de natură să ofere un avantaj concurențial vehiculelor rulate prezente deja pe piața românească și, în consecință, să descurajeze importul de vehicule similare din alte state membre.

Guvernul a prezentat o estimare, în 2015, potrivit căreia restituirea cu dobândă a sumelor percepute cu titlu de taxe pentru înmatricularea vehiculelor s‑ar ridica la 6,5 miliarde lei (aproximativ 1,44 miliarde euro). Între timp, potrivit estimărilor Profit.ro, prin sumele nou colectate, cele neluate în calcul atunci și prin acumularea de dobânzi, ar putea să se apropie de 8 miliarde de lei, mai mult de 1% din deficitul bugetar.

Profit.ro a arătat. în luna septembrie a anului trecut, că Guvernul încerca să joace din nou la cacealma cu restituirea taxelor auto și arăta că este presat de justiție să achite integral o notă de plată uriașă – peste 7 miliarde de lei – pentru aproape nouă ani în care i-a obligat pe români să suporte taxe auto neconforme cu dreptul UE. Guvernul spera să scape, însă, prin aprobarea restituirii eșalonate a taxelor nelegal încasate în trecut, achitând sume mult mai mici, cu alte amânări, și să poata încasa în continuare timbrul de mediu, deși autoritățile erau conștiente că nu puteau amăgi astfel, pentru mult timp, instanțele locale și europene.

Cu o simplă cerere, fără a mai trebui să meargă în instanță, șoferii își vor putea recupera toate taxele auto plătite din 2007 până în martie 2013, când a intrat în vigoare timbrul de mediu, potrivit Ordonanței nr. 40/2015. Condiția: să accepte plata eșalonată pe cinci ani, putând să renunțe la actiuni paralele de recuperare în justiție.

Generozitatea bruscă a Guvernului apărea anul trecut cu atât mai surprinzătoare, cu cât dădea dreptul de a cere restituirea pe cale administrativă chiar și șoferilor care au plătit taxe pentru mașini noi, precum și celor cu taxe de mult prescrise, deși aceștia nu ar fi putut obține în instanță așa ceva. Un efort administrativ uriaș, care implică milioane de cereri de procesat și verificat.

„ABSOLUT TOATE TAXELE AUTO PLĂTITE DE ROMÂNI ÎNCEPÂND DIN 2007, MAI PUȚIN TIMBRUL DE MEDIU, VOR PUTEA FI RESTITUITE ADMINISTRATIV, LA CERERE. INCLUSIV CELE PRESCRISE ȘI CELE PLĂTITE LA ÎNMATRICULAREA UNOR VEHICULE NOI”, A CONFIRMAT, ATUNCI, PENTRU PROFIT.RO, RALUCA HELEȘTEANU, PURTĂTOR DE CUVÂNT AL ADMINISTRAȚIEI FONDULUI PENTRU MEDIU.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *