12 aprilie 1972: Ceaușescu a inaugurat primele două benzi din A1 București-Pitești

190

Știați că autostrăzile promise de politicieni au fost gândite acum 50 de ani? Autostrada Bucureşti-Piteşti, cea mai veche din România, a fost construită în doar cinci ani, între 1967 şi 1972, din ordinul lui Nicolae Ceauşescu. Astăzi (12 aprilie) se împlinesc exact 46 de ani de la inaugurarea tronsonului București-Pitești.

Toți șoferii din România și cei care tranzitează țara se plâng că nu avem autostrăzi, că este aglomerație mare și trafic infernal pe șosele. În toate campaniile electorale de după 1990, politicienii au promis sute, mii, de kilometri de autostradă. În realitate, autostrăzile pe care le cunoașteți astăzi au fost construite pe vremea lui Nea Nicu, la care s-au mai adăugat bucățele de drum.

Tronsonul București – Pitești a fost prima autostradă din România, 96 de km, construită în cinci ani, 1967-1972. Astăzi, 12 aprilie, se împlinesc exact 46 de ani de când au fost inaugurate primele două benzi. La sfârșitul lucrărilor, A1 urma să lege Capitala cu Nădlac, făcând legătura cu Autostrada M43 din Ungaria. Mai avem de așteptat!

În 1964, Nicolae Ceauşescu solicita Direcţiei Generale a Drumurilor găsirea unei soluţii de fluidizare a traficului, dar şi mărirea vitezei de deplasare pe DN 7, între Piteşti şi Bucureşti. Studiul tehnico-economic realizat în 1966 arăta că se impune construcţia unui nou drum între Bucureşti şi Piteşti, oricare altă soluţie prelungind lungimea călătoriei cu 25 de km. Deşi Daciile din anii ’70 nu puteau să ajungă la asemenea viteze, Ceauşescu a dorit ca autostrada Bucureşti-Piteşti să poată face faţă unor viteze de bază foarte mari pentru acea perioadă, de 140 km/h, scrie adevarul.ro.

Citeste și:   Cum se pregatesc sa vanda tara! Insula Mare a Brăilei ar putea fi lucrata de firma unui emir arab

La 4 februarie 1967, a început construcţia Autostrăzii Bucureşti – Piteşti, iar la 12 aprilie 1972 au fost finalizate lucrările. Drumul avea patru benzi de circulaţie, câte două pe sens. Interesant este şi faptul că, pentru realizarea A1, s-au folosit 445.000 de tone de asfalt, scrie adevarul.ro.

Câte autostrăzi voia Ceaușescu

Harta autostrăzilor lui Ceaușescu încă mai este de actualitate. Planul de autostrăzi folosit în prezent de autorități, motiv de laudă pentru fiecare ministru al transporturilor post-decembrist, nu este deloc unul original, acesta fiind, de fapt, opera fostului dictator.

O ilustrație de arhivă din revista Flacăra dovedește că harta autostrăzilor României din 1968, în viziunea lui Nicolae Ceaușescu, se suprapune perfect peste proiectul coridorului IV pan-european, încă nefinalizat nici la aproape șase decenii distanță. Acesta urma să lege Europa Occidentală de Orient.

Planul din 1968 prevedea o rețea de autostrăzi de 3.200 km care lega toate regiunile istorice ale României (de la Nord la Sud și de la Est la Vest) și a fost realizat de Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA).

Proiectele originale din epoca Ceaușescu prevedeau rute care coincid nu doar cu coridoarele IV și IX de autostrăzi, încă de actualitate, ci și cu Autostrada Transilvania. De asemenea, pe harta pentru Ceaușescu figura și un traseu inedit: autostrada Oltenia-Litoral, care traversa sudul ţării, de la Vama Veche, până la Constanţa, Bucureşti, Craiova, Drobeta Turnu Severin şi Timişoara.

Citeste și:   Singura mașină din lume în care nu a murit nicio persoană. Autoturismul a fost lansat în 2002

Din cei 3.200 km promiși, până la Revoluţie, regimul lui Nicolae Ceaușescu a finalizat doar 113 km de autostradă, 96 km pe ruta Bucureşti-Piteşti și 17 km pe ruta Feteşti-Cernavodă.

În prezent, în România doar 695 km de autostradă sunt deschiși traficului public. Dintre aceștia, peste 500 au fost construiţi după 1989.